The Peer-2-Peer Tutoring Program

The Peer-2-Peer Tutoring Program

โครงการ "พี่สอนน้อง"

The Peer-2-Peer Tutoring Program is a new, student-based academic support program that began this year, where students help other students not just with academics, but also with life-skills. The program began just this year in quarter 2, with 20 students, and has already doubled in size, to 40 students.

Students who wish to be tutors go through an extensive application process much like one they would go through to get a job. Interested student tutors must be 9th to 12th grade and must complete a detailed application form about their skills, interests, and motivations for becoming a tutor. They need to give two teacher references and go through a semi-formal interview process that includes possible challenging scenarios they might encounter in tutoring. Peer tutors who are accepted are asked their age and subject preferences for tutees, and also offered three possible options. They can request working one-on-one with a student, with a small group of students, or helping as a teacher’s assistant in the Academic Support Clubs. At the conclusion of the semester, tutors will receive a certificate of their achievement which they can then use for their university portfolios.

Tutees are a mixture of students, grades 6 to 11, all of whom have asked or opted to be in the program. They choose what subject they want some additional instruction in, and, if possible, a match is found with a tutor. Some tutees in the program need a bit of extra help in a subject, and some already excel in a subject and want to get ahead and learn more. Here are a few examples. We currently have an excellent 11th grade tutor working with a group of four 11th grade tutees on precalculus, and we also have two gifted 7th grade tutees who are working one-on-one on learning precalculus with two skilled 11th grade tutors. Several tutors also volunteer to circulate around the core class Academic Support Club rooms and assist students in their work, on everything from poetry to calculus.

The ultimate goal of the Peer-2-Peer Tutoring Program, however, is less about academics than it is about students forming bonds. Students in the program are encouraged to take breaks, play an occasional game together, and work on soft skills as well as the academics. Peer-2-Peer isn’t just about improving grades and comprehension, but also about learning how to communicate, and making friends across grade levels.

โครงการ “พี่สอนน้อง” (Peer-2-Peer Tutoring Program) เป็นโครงการที่ทางฝ่ายวิชาการ โรงเรียนสาธิตนานาชาติ สจล.จัดทำขึ้นเพื่อให้นักเรียนระดับชั้นตั้งแต่เกรด 9 – 12 ได้มีโอกาสมอบความรู้ให้แก่รุ่นน้อง ผ่านการสอนในชั่วโมงนอกหลักสูตร และถ่ายทอดทักษะต่าง ๆ ที่สำคัญสำหรับการเรียนและการทำงาน โครงการนี้ได้จัดตั้งขึ้นเมื่อต้นปี 2023 ในช่วงแรกของภาคการศึกษา โดยมีนักเรียนเข้าร่วมโครงการทั้งหมดมากกว่า 20 คน และปัจจุบันจำนวนนักเรียนที่เข้าร่วมได้เพิ่มมากกว่า 40 คน

นักเรียนที่ต้องการสมัครเป็นผู้สอนในโครงการฯ จะต้องเข้าสู่ระบบการรับสมัครเหมือนกับการสมัครงาน โดยผู้สมัครจะต้องเป็นนักเรียนตั้งแต่เกรด 9 – 12 และจะต้องกรอกใบสมัครที่มีข้อมูลต่อไปนี้ ทักษะความสามารถ ความสนใจ และจุดประสงค์ในการเป็นผู้สอน นอกเหนือจากนี้ผู้สมัครจะต้องได้การรับรองจากครูที่ปรึกษา 2 ท่านขึ้นไป และต้องผ่านการสัมภาษณ์ที่มีการจำลองสถานการณ์การเรียนการสอน และการแก้ไขปัญหาของผู้สมัคร
เมื่อผ่านการทดสอบทั้งหมดที่กล่าวมาแล้ว ผู้สมัครจะต้องแจ้งอายุของตนเองและวิชาที่ตนต้องการสอน โดยครูผู้รับผิดชอบโครงการจะพิจารณาและเสนอ 3 ตำแหน่งวิชาที่เหมาะสมแก่ผู้สอน
ผู้สมัครสามารถเลือกสอนแบบตัวต่อตัว แบบกลุ่ม หรือเป็นผู้ช่วยครูในวิชาต่าง ๆ ที่ได้รับบรรจุในหลักสูตรวิชาคลับ (Academic Support Clubs) โดยเมื่อจบโครงการแล้ว นักเรียนที่เข้าร่วมโครงการในฐานะผู้สอน จะได้รับประกาศนียบัตรเพื่อยื่นเข้ามหาวิทยาลัยได้ต่อไป

ในส่วนของนักเรียนที่สมัครเป็นผู้เรียนจะต้องศึกษาอยู่ในระดับชั้นตั้งแต่เกรด 6 ถึง 11  โดยผู้เรียนจะทำการเลือกวิชาที่ตนต้องการเรียนเพิ่มเติม และในกรณีที่ผู้สอนต้องการสอนวิชาเดียวกัน ก็สามารถจับคู่กันได้ สำหรับผู้เรียนบางคนที่ต้องการความช่วยเหลือในวิชานั้น ๆ โดยเฉพาะ โครงการ ก็ได้มีการจัดสรรให้ผู้สอนเข้าไปช่วยเหลือได้โดยตรง ยกตัวอย่างเช่น ปัจจุบันมีนักเรียนเกรด 11 ที่มีความสามารถสูงในวิชาแคลคูลัส ได้สอนเพื่อนร่วมชั้นจำนวน 4 คนในวิชาแคลคูลัสเช่นกัน อีกทั้งยังมีนักเรียนเกรด 7 จำนวน 2 คนที่โดยปกติมีความสามารถสูงอยู่แล้วในวิชาคณิตศาสตร์ ได้มาขอคำปรึกษาเพิ่มเติมกับรุ่นพี่เกรด 11 ที่เป็นผู้สอนในโครงการ
นอกเหนือจากนี้ ผู้สอนจำนวนหลายคนยังสามารถอาสามาเป็นผู้ช่วยครูในวิชาคลับต่าง ๆ ตั้งแต่วิชาวรรณกรรม ไปจนถึงวิชาแคลคูลัส

โครงการ “พี่สอนน้อง”  ไม่เพียงแต่ช่วยเหลือนักเรียนในด้านของวิชาการเท่านั้น แต่ยังต้องการสานสัมพันธ์ระหว่างนักเรียนแต่ละชั้นอีกด้วย นอกจากการเรียนเพิ่มเติมแล้ว นักเรียนที่เข้าร่วมโครงการจะต้องมีการทำกิจกรรมร่วมกัน เช่น การเล่นเกม หรือการพัฒนาทักษะด้าน Soft skills. โครงการ “พี่สอนน้อง” ไม่เพียงแค่ช่วยในเรื่องการพัฒนาการเรียน แต่ยังช่วยเสริมทักษะการสื่อสาร การสร้างความสัมพันธ์ และมิตรภาพแก่ผู้เรียน

KMIDS

King Mongkut’s Institute of Technology Ladkrabang International Demonstration School

1 Thanon Chalong Krung, Ladkrabang, Bangkok, TH 10520